شوالیه های میز گرد (طراحان بزرگ در جشنواره Essen 2016 چه دارند؟)

توسط | اکتبر 4, 2016

همونطور که در نوشته قبلی گفتم، جشنواره بزرگ بازی در شهر اِسِن آلمان از 22 تا 25 مهر برگزار میشه. اینجا میخوام مرور سریعی داشته باشم به بازیهای جدیدی که تعدادی از طراحان بزرگ بازی در جشنواره امسال ارائه میکنن. ترتیب طراحان رو بر اساس ترتیب حضورشون در بهترین بازیها در سایت www.boardgamegeek.com انتخاب کردم.

Matt Leacock

ایشون که طراح بازیهای Pandemic، Pandemic Legacy است، امسال با دو بازی جدید و یک نسخه الحاقی جدید در جشنواره حضور داره:

  • بازی Pandemic Iberia نسخه جدیدی از بازی پندمیکه که داستانش در یک دوره واقعی تاریخی در سال 1848 در اروپا اتفاق میفته. احتمالن قوانین بازی هم تغییراتی داشته باشه. باید دید که این نسخه جدید هم مثل نسخه های قبلی با استقبال روبرو میشه یا نه.
  • بازی Chariot Race یک بازی با موضوع مسابقات ارابه رانی در رم باستانه. مکانیزم اصلی بازی بر اساس تاسه و بازیکنها در طول مسابقه میتونن به ارابه های همدیگه هم حمله کنن. باید دید که آقای لیکاک که تخصصش بیشتر در بازیهای همکاریه، تونسته بازی رقابتی خوبی هم طراحی کنه یا نه.
  • و باز هم پندمیک: Experimental Meds یک نسخه الحاقیه برای بازی Pandemic the Cure. آقای لیکاک نمیذاره طرفداران بازیهای پندمیک یه وقتی از این بازی دلزده بشن و مرتب نسخه های الحاقی براشون طراحی میکنه.

 

Vlaada Chvatil

آقای خِواتیل، که برعکس آقای لیکاک تو هر ژانر و مدلی گیم طراحی میکنه، امسال فقط نسخه تصویری بازی فوق العاده محبوب Codenames رو در نمایشگاه داره. ولی توجه کنید که خود بازی کدنیمز امسال جایزه بهترین بازی سال رو تصاحب کرده و بنابراین یه غرفه عظیم در نمایشگاه رو فقط به این بازی اختصاص میدن. پس میشه انتظار داشت که کلی آدم رو در طول نمایشگاه دید که مشغول بازی کردن Codenames و Codenames Pictures هستن.

 

Jason Matthews

ایشون طراح بازی معروف Twilight Struggle است که مدتی طولانی در رتبه اول بازیها در سایت بردگیم-گیک بود. بازی Twilight Struggle یک بازی دو نفره است که داستانش در زمان جنگ سرد اتفاق میفته. حالا گویا در بازی جدید Sola Fide: The Reformation آقای مَتیوز از مکانیزمی مشابه اون بازی استفاده کرده، منتها داستان در دوران مارتین لوتر و اصلاحات پروتستانی در قرن شونزدهم اروپا میگذره. بازی برای اونایی که به بازیهای دونفره پرتنش و همینطور موضوعات تاریخی علاقه دارن باید خیلی جذاب باشه.

 

Uwe Rosenberg

طراح بازیهایی مثل Agricola, Caverna و Bohnanza امسال با سه تا بازی در نمایشگاه حضور داره:

  • Bohnanza: Das Duell ، خوب مثل اینکه الان طراحی نسخه دو نفره بازیهای چند نفره محبوب، مُد شده و آقای رزرنبرگ هم امسال نسخه دونفره بازی محبوب و قدیمی Bohnanza رو ارائه میده.
  • بازی Cottage Garden با موضوع طراحی باغچه گل، از مکانیزم پرکردن فضایی محدود با قطعاتی با شکلهای مختلف استفاده میکنه. این مکانیزم قبلن هم در بازی Patchwork این طراح مورد استفاده قرار گرفته بود.
  • مکانیزم جایگذاری قطعات که در موردش گفتم، در بازی جدید دیگه آقای رزنبرگ، A Feast For Odin هم استفاده شده. با این حال این بازی برخلاف Cottage Garden که یه بازی خانوادگی به نظر میرسه، بازی استراتژیک پیچیده ای به شمار میاد و خیلی ها اونو شاهکار جدید آقای رزنبرگ میدونن. باید دید این شاهکار جدید میتونه به اندازه Agricola و Caverna محبوب بشه یا نه.

 

Antoine Bauza

طراحی معروف بازیهایی مثل Seven Wonders, Hanabi و Ghost Stories امسال با دو بازی و یک بسته الحاقی جدید در جشنواره حضور داره:

  • Oceanos یک بازی با قوانین ساده و تصاویر پر از رنگ و جذابه که در اون بازیکنها با زیردریایی هاشون به گشت و گذار و کشف رازهای زیر دریا میرن.
  • Welcome Back to the Dungeon یک بازی کوچک و ساده است که نسخه دوم بازی Welcome to the Dungeon به حساب میاد. در این بازی بازیکنها نقش قهرمانهایی رو بازی میکنن که یکیشون باید حاضر بشه به داخل یک غار پر از هیولا بره و بعد ببینه میتونه موفق بیرون بیاد یا نه.
  • و Seven Wonders: Duel Pantheon نسخه الحاقی جدید برای بازی موفق دونفره Seven Wonders: Duel و طراحی مشترک با آقای Bruno Cathala است.

 

Bruno Cathala

آقای کاتالا امسال به جز نسخه الحاقی برای Seven Wonders: Duel، با یک نسخه الحاقی و سه بازی جدید دیگه به نمایشگاه میاد:

  • Cyclades: Monuments که یک نسخه الحاقی برای بازی Cyclades است که قابلیت ساخت ده بنای عظیم با قدرتهای ویژه شون رو به بازی اضافه میکنه.
  • Pocket Madness یه بازی کارتی کوچک در فضای داستانهای ترسناک H.G.Lovecraft است.
  • Kanagawa  موضوعش هنر نقاشی سنتی ژاپنیه. داستان از این قراره که هر بازیکن یکی از شاگردان با استعداد یکی از استادان بزرگ نقاشی در ژاپنه و تلاش میکنه در طول بازی با خلق یک اثر هنری بی-نظیر، بهترین شاگرد اون استاد بشه.
  • و Dice Stars یک بازی تاسی خیلی ساده است، که مکانیزمش از این ایده ساده گرفته شده که هر بازیکن بعد از ریختن تاسهایی با رنگهای مختلف، میتونه یا همه تاسها از یک رنگ، و یا همه تاسها از یک عدد رو برداره و از قابلیت های خاصشون استفاده کنه تا در نهایت بیشترین امتیاز رو در طول بازی بدست بیاره.

Friedmann Friese

طراح بازی محبوب Power Grid، امسال با سه بازی در نمایشگاه شرکت کرده:

  • جناب مخترع دیوانه دنیای بردگیم ها، بعد از ایده جاه طلبانه بازی 504، امسال هم بازی Fabled Fruit رو با یک ایده جدید ارائه کرده. داستان بازی ساده است، بازیکن ها به کمک حیوانات جنگل باید میوه های خوشمزه جمع کنن. ایده جدید بازی اما، اینه که قوانین بازی به صورت خیلی روانی از هر بازی به بازی بعد تغییر میکنه. این سیستم که آقای فریز اسمشو گذاشته سیستم Fabled فرقش با سیستم Legacy اینه که اولن برخلاف سیستم Legacy احتیاجی نیست که ابتدای هر بازی تنظیمات جدید بازی رو مرتب کرد، چون خود بازی در حال بازی کردن عوض میشه و وقتی که کارتها رو در جعبه بذارین، دفعه بعد که برشون میدارین بازی جدیدی دارین. دیگه اینکه برخلاف بازیهای Legacy بازی قابلیت برگشتن به حالت اولیه رو هم به راحتی داره.
  • Power Grid: The Card Game همونطور که از اسمش معلومه نسخه کارتی بازی Power Grid ه. چیزی که باعث هیجان زده شدن خیلیها شده شایعه ایه که گفته میشه این بازی ممکنه از خود Power Grid هم بهتر باشه. البته این شایعه حتمن الکیه، مگه میشه؟ بهتر از Power Grid ؟
  • سومین بازی آقای فریز در این نمایشگاه Fuji Flush نام داره. یک بازی کارتی خیلی ساده که تشکیل شده از کارتهایی که روشون عدد نوشته شدن. بازیکنها هر کدوم بازی رو با شش کارت شروع میکنن و طبق قوانینی یا کارت به دستشون اضافه میکنن و یا کارت از دستشون خارج میکنن. اولین بازیکنی که همه کارتهای دستش رو خارج کنه برنده است. ایده خیلی آشناست، ولی آقای فریز ثابت کرده میتونه ایده های قدیمی رو هم بپیچونه و چیزهای جدیدی از دلشون بیرون بکشه.

 

و دیگران..

  • آقای Martic Wallace امسال با بازطراحی یکی از قدیمی ترین کارهاش حضور داره. اسم بازی The Arrival ه و از نوع بازیهای کنترل منطقه ایه.
  • Eric M. Lang و Richard Borg یکی از کارهای قدیمی آقای بُرگ رو بازطراحی کردن، بازی Siege of Citadel نام داره و مینیاتورهای خیلی خوش-ساخت و زیبایی هم داره.
  • Ignacy Trzewiczek که نتونست بازی First Martians رو به نمایشگاه برسونه، فقط نسخه جدید Robinson Crusue و نسخه الحاقی جدید برای بازی Imperial Settlers رو در نمایشگاه امسال داره. (البته کمپانی ایشون بازی Cry Havoc رو هم در نمایشگاه عرضه میکنه که خیلی نقدهای خوبی گرفته.)

 

یک دیدگاه در “شوالیه های میز گرد (طراحان بزرگ در جشنواره Essen 2016 چه دارند؟)

  1. آریا صلاحی

    وقت بخیر…

    عکسایی از بازی سیتادلز که به زبان فارسی بازگردانی کردم:
    http://bayanbox.ir/view/1567088208408047122/22.jpg
    http://bayanbox.ir/view/87540565141610037/11.jpg
    http://bayanbox.ir/view/5801536374354451880/33.jpg

    (جنس کارت ها؛ گلاسه دو رو،
    جنس توکن ها؛ چوب ام دی اف سه میلیمتری (برش خودرده ا دستگاه لیزر در محل کارم)

    و عکسایی از منچ پلکانی برجسته ای که خودم طراحی کردم:
    http://bayanbox.ir/view/1430851618293442468/photo-2016-10-06-15-31-44.jpg
    http://bayanbox.ir/view/6353958649074202075/Tahriran-Wooden-Ludo-by-Aria-Salahi-1.jpg
    http://bayanbox.ir/view/8539150856572455017/Tahriran-Wooden-Ludo-by-Aria-Salahi-5.jpg
    http://bayanbox.ir/view/4417598087990778116/Tahriran-Wooden-Ludo-by-Aria-Salahi-6-1.jpg

    ا. صلاحی | گروه گرافیک تحریران

    پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *