(قسمتهای قبلی این مجموعه رو میتونید اینجا و اینجا بخونید)

خب این بار می‌خوام راجع به شرایط برگزاری نشستی توضیح بدم که تعدادی از دوستان نزدیک یا نسبتن نزدیک برای بازی دور هم جمع شن. شاید فکر کنید خب چی از این ساده‌تر. راستش من هم همین طور فکر می‌کردم، ولی تجربه عملی نشون داد که گاهی مسائل، تو ایران، پیچیده‌تر از اونیه که فکر می‌کنی. میزبان فکر می‌کنه که باید شام و خوراکی‌های دیگه برای پذیرایی آماده کنه. مهمان در حالت خوبش فکر می‌کنه که اگه به‌ش گفتند ساعت ۴ بیا، مودبانه اینه که دست کم نیم‌ ساعت دیرتر بره. گاهی هم مهمان اصلن جدی نمی‌گیره ساعت شروع رو و دو ساعت دیرتر می‌ره. بعد از همه بدتر وقتیه که یه مهمان بی‌فکری یه ساعت و نیم دیر اومده، بقیه مهمان‌ها که سر وقت اومدند و الان وسط یه بازی‌اند از جاشون پا می‌شند که به‌ش دست بدند؛ صابخونه بازی خودش رو ول می‌کنه که بره براش چای و پذیرایی بیاره؛ بقیه شروع می‌کنند به چاق‌سلامتی و…، و به این ترتیب گند می‌زنند به بازی.

به نظر من کسی که دیر اومده باید بره خجالت زده یه گوشه بشینه تا نوبتش شه D:

البته این مسائلی که راجع به وقت‌شناسی گفتم بیشتر غرغر محسوب می‌شه، من راهکار درست و حسابی برای متعهد کردن آدمیان به وقت‌شناسی ندارم. پس بریم سر کارهایی که میزبان می‌تونه انجام بده که نشست بازی پربارتری داشته باشه.

فرض کنید که شما و تعدادی از دوستانتون که همه‌گی به بازی کردن علاقه‌مندید تصمیم می‌گیرید که گروه بازی تشکیل بدید و به طور منظم بازی کنید. در میان شما مجرد هست، متاهل هست، کسی که خونه‌ی بزرگی داره، کسی که یه اتاق مشترک با شخص دیگه‌ای داره. شرایط زندگی و مالی افراد مختلفه. یکی از روش‌های خوبی که ما پیدا کردیم اینه که کسانی که امکان در اختیار قراردادن فضای بزرگی رو دارند، میزبان می‌شن. کسی که میزبانه، معمولن خوراکی تهیه نمی‌کنه. این شخص لیستی حاضر می‌کنه از مقدار لازم خوراکی و نوشیدنی برای تعداد نفرات حاضر. این لیست رو برای همه می‌فرسته و هر کسی یه بخشی رو به عهده می‌گیره. البته میزبان اگه شخصن  خیلی علاقه داشته باشه که یه بخشی رو خودش به عهده بگیره و فلان کیمیاگری جدیدش رو به خورد ملت بده، مجازه که از مهمان‌ها استفاده کنه. یه روشی که ما استفاده می‌کنیم امکانیه که سایت doodle.com در اختیار می‌ذاره. تو عکس زیر یه برنامه‌ریزی خیالی رو که من انجام دادم می‌بینید.

این کار باعث می‌شه، که کسی احساس نکنه که کمکاری کرده یا مدیونه که دفعه‌ی بعد حتمن اون دعوت کنه، یا چون تهیه فضای مناسب برای گروه براش سخته، احساس ناراحتی کنه. تقسیم وظایف کار خوبیه ولی نباید حتمن به یک شکل باشه. این طوری همه‌ی نشست‌ها برای همه ساده‌تره. تو عکس می‌بینید که مثلن دو نفر برای تهیه شام اعلام آماد‌گی کردند. برنامه‌ریزی اون دیگه با خودشونه. یه تعدادی هم فقط شرکت می‌کنند. چون دو نفر نوشیدنی میارند، حواس‌شون هست که هر کدوم نصف مقدار لازم رو بیارند. می‌شه اصلن قرار بذارید که شام رو از بیرون بگیرید. در اون صورت بهتره به مهمان‌ها خبر بدید و هزینه‌ی حدودی رو هم بگید. خیلی کارها می‌شه کرد که نشست‌های بازی ساده‌تر برگزار بشه و وارد وادی پر پیچ و خم مهمونی‌های دوره‌ای معمولی نشه.

شقایق.

12 دیدگاه برای “راهنمای برگزاری نشست بازی، قسمت سوم: جلسات بازی با دوستان نزدیک”

  1. avatar

    سلام ما بفرماييد شام كه برگزار نميكنيم تو برنامه” بازى ٢” سه نفر ديرتر اومدن و بقيه داشتن ” مسخره” بازى ميكردن و ما اصلا به بازى گند نزديم فقط يكى درو باز كرد. در ضمن من قسمت شيرين برنامه رو به عهده داشتم. البته اگه همه سر ساعت بياين خيلى بهتره حتى ما دوست عزيز.

  2. avatar

    سلام
    خواستم تشکر کنم حسابی بابت مطالب جالبتون
    ار وقتی که با سایت شما آشنا شدم بدجور هوس برد گیم به جونم افتاده اما حیف که ایران گیر نمیاد! خواستم از طریق سایت های ایرانی از امازون سفارش بدم که catan رو که 40 دلار هست رو میگن 570 هزار تومن برای تحویل در ایران!!

    بهر حال، امیدوارم همیشه شاد باشید . به کار خوبتون ادامه بدید لطفا

    1. avatar

      خوشحال شدم که از سایت خوشتون اومده و البته متاسف شدم که بازی رو اینقدر گرون میدن تو ایران. امیدوارم بتونید حداقل بعضی از بازیهایی که راهنمای ساختشو میذارم تو سایت بسازید و از اونها لذت ببرید.

  3. avatar

    بسيار شگفت زده شدم بخاطر پاسخ سريعتون!
    حتما همينجور خواهد بود،
    دوستي پيدا شده كه با قيمت كمتر بازي بياره اما معلوم نيست! امروز چشمم خورد به بازي Agricola بعد رفتم برد گيم گيك و ديدم رتبه ي ٣ رو داره! بنظر پيچيده و سخت مياد! نظر شما چيه؟ راهنماي خوبي واسه اين بازي سراغ داريد؟

    1. avatar

      خب بهترین راهنمای بازی که خود دفترچه راهنمای بازیه! اینجا میتونید ببینینش:
      http://zmangames.com/rulebooks/Agricola_ENG.pdf
      بله، بازی خیلی خوبیه و یکی از بازیهاییه که من هم خیلی دوستش دارم (من خودم دارم بازیو)، ولی خیلی پیچیده تر از settlers of catan هست و من شخصن ترجیح میدم دوستانم رو اول با چند تا بازی ساده تر آشنا کنم و بعد مرحله به مرحله بازیهای پیچیده تر رو معرفی کنم که یکدفعه وحشت نکنن! :))

    2. avatar

      راستی من حواسم نبود، گفتید چشمتون خورد به بازی Agricola، منظورتون اینه که جایی میفروختن تو تهران؟

      1. avatar

        نه مسعود جان٬ توی وبگردی هام واسه خرید تو سایت های اماراتی! اگر اون دوستم بدقولی نکنه میخرمش!
        واسه آنلاین بازی کردن طبق نظر مهدی جان موافقم٬ میتونیم چند نفر بشیم و انلاین قرار بذاریم

        1. avatar

          خیلی خوبه اگه بتونی بخریش :)، راستی اگه از فیسبوک استفاده میکنی و تا حالا به صفحه فیسبوک سایت هم سر نزدی پیشنهاد میکنم سر بزنی. اونجا گپ زدن با بقیه آدمهای علاقمند به بازی راحت تره (برای تبادل اطلاعات و مثلن قرار گذاشتن برای بازی کردن به صورت آنلاین، یا حتی واقعی دور همی! و …)

  4. avatar

    در حال حاضر بازی AGRICOLA رو میتونید در سایتی که قبلا هم معرفی کرده بودم یعنی boiteajeux.net بازی کنید . جدیدا یک بازی دیگه هم به نام YOKAI اضافه شده که اصالت ژاپنی داره . قوانین ساده ای هم داره . در کل اگر صلاح میدونید یک قرار بازی در همین سایت بگذاریم . این سایت مورد جالبی که داره اینه که بازی رو کاملا به سبک برد گیم اجرا میکنه . حتی ، حتی شکل و شمایل گرافیکی بازی رو هم کاملا مطابق با بازی اصلی به اجرا درمیاره . شاید یک اشکال بزرگی که داره اینه که زمان اجرا برای هر نوبت برای بازیکنان میتونه تا بینهایت ادامه داشته باشه ! دیگه مونده به وجدان بازیکن که ادامه بده یا خیر . هر چند شما میتونید به تعداد نامحدود اتاق بازی تعریف کنید و اگر نوبت خودتون رو بازی کنید (ادای دین!) دیگه از شما به خاطر تاخیر در اجرای نوبت ، امتیازی کم نمیشه . البته امتیاز حالت کلی داره و به شکل یک نمودار در قسمت مشخصات بازیکن (برای کل بازیهائی که انجام شده) ظاهر میشه . در کل سایتی بسیار خوب برای قرارهای عمومی و آشنائی و ارزشیابی بازیکنهای جدی از غیر جدی هست . بازیکنهای فرانسوی علی القاعده به خاطر اصلیت فرانسوی سایت جزو لاینفک بازیکنها هستند هر چند از کشورهای دیگه خصوصا برزیل و آسیا هم هستن .ضمن اینکه جزو با اخلاق ترینشون چه از نظر صبر و حوصله و چه رفتار شایسته ، بازیکنهای فرانسوی هستند . من میدونم بازی در فضای واقعی یک حس دیگرو داره ولی چه کنیم که دنیا در حال تغییر هست . دیگه ببینید که حتی سایتهای معروفی مانند gamegeek هم در یک عقب نشینی آشکار معرفی بازیهای کامپیوتری رو هم (خصوصا از نوع نزدیکتر به boardgame و تحت صفحه) از سال قبل جزو فعالیتشون آوردن . همه هم قبول دارن که دنیای کامپیوتر اگر چه در ابتدا فشار زیادی در گرفتن سهم عمده و کساد کردن بازار بازی های صفحه ای داشت ولی فضای مجازی و اینترنت به نظر میاد در حال جبران مافات براومده!! ضمن اینکه تکنولوژی جدید چاپ و گرافیک کامپوتری ، اینروزها از حق نگذریم کمک شایانی به انتشار دوباره و فزایندهء بورد گیمها و بازی های کارتی زده و حتی از پیش هم کار رو هیجان انگیز تر کرده . این در حالیست که تکنولوژی کامپیوتر با خلق جلوه های ویژه و ایجاد فیلمهای سینمائی هیجان انگیز طی سالیان اخیر ، فیلمنامه های خوبی رو به تصویر کشیده و خوب بالطبع بازیهای جدید با محوریت موضوعی این فیلمها ، و خصوصا با همراه داشتن گرافیک تصویری اونها فصل جدیدی رو در ابداع و خلق بازیهای جدید و هیجان انگیزتر میدن و در صورتی که برد گیمهای جدید به فن آوری QR Code مجهز بهشه ، یعنی فن آوری که با گرفتن تبلتهای ویژه ء بازی یا حتی موبایلها جلوی صفحهء بازی دارای کد QR به راحتی بازی امکان اجرا توسط بازیکنان در مکانهای مختلف رو پیدا میکنه . شما میتونید با دستتون موقعیت بازی رو هدایت کنید و تغییرات لازم رو بدید و با یکبار گرفتن تبلت جلوی کد بازی تغییرات اعمال و بصورت کاملا گرافیکی نمایش داده بشه . حتی در صورتی که بازیکنها بخان میتونن در کنار صفحهء بازی ظاهر بشن و شما اونهارو مشاهده کنید! . در حال حاضر بازیهای بسیار اندکی با این فن آوری به بازار اومدن و بیشتر اونها هم بصورت offline بوده ، با اینحال فضا برای طراحی بازی های بر خط با محدودهء سنی بالاتر به خوبی محیاست . خلاصه که عصر جدیدی در حال آغاز شدن هست و باید از اون لذت برد . ضمن اینکه وقت اون رسیده تا از سیطرهء بازیهای کنسولی کاسته بشه و انسانها طعم واقعی یک بازی ناب رو بچشن .

    1. avatar

      موافقم که عصر جدیدی در زمینه بردگیمها داره شروع میشه. البته حدس من اینه که انقلاب مهم بعدی استفاده از میزهای نمایشگر حساس به تماس باشه. یعنی اینکه به جای برد روی میز نمایشگر بازیها انجام بشه و کلی از اتفاقاتی که تو بازی میفته رو به صورت نمایشی هم بشه دید. با این حال باید صبر کرد و دید و همون طور که شما گفتید از اون لذت برد. (راستی حدس میزنم که این بحثها رو دوستان خیلی توی کامنتها نمیبینن که بتونن وارد بحث بشن. پیشنهاد میکنم که اگه از فیسبوک استفاده میکنید، مطالب جالب یا پیشنهاد بازی آنلاین رو تو صفحه فیسبوک سایت بذارید، البته برای گفتگوهای دونفره همین کامنتها کافیه :)، )

      1. avatar

        خوب ببینید در اصل بخواهیم حساب کنیم صفحه های لمسی بزرگ (یا بعضا تعاملی-تابشی از سمت بالا) ، از چندین سال پیش که حتی وارد بازار ایران هم شد متاسفانه از ابتدا دارای قیمت نامتعارف و بالا بودند . فاز تولید انبوه هم نرسیدند تا حداقل قیمت معقول ، لزوم تولید برنامه برای آنها را توجیه کند . این بود که با وجود تبلیغ بسیار زیاد در ابتدا (نزدیک هشت تا ده سال پیش) عملا جای خود را به صفحه های لمسی کوچک تر و حتی اندازهء کف دست (موبایل،صفحه های بازی نینتندو،…) دادند . خوب بعد از مدتی هم برنامه های سرگرمی جالبی (خصوصا بازیهای ویدئویی) برای آنها ساخته و مهیا شد . شاید قشنگترین ، بجاترین بازی همان پرنده های خشمگین بود که طی دو سال اخیر توجه بسیاری را به خود جلب کرد . اما دقت کنید ; هنوز یک جنبه از بازی تعاملی جمعی (بگیم اجتماعی) مانده و اونم قابلیت آنلاین هست . خوب؟ خیلی راحت بگم بهترین بازی برای یک بازی اجتماعی – تعاملی خوب باید براساس سیستم های بازی برد گیم باشه . از قدیم بوده ،،، بازیهای ویدئویی اومدند و عملا کاری نتونستن بکنند ،،، حالا هم باید خیلی مودبانه جای خودشون رو یکبار دیگه به بازی های سبک برد گیم بدهند ! حداقل اینکه یک مدتی کنار بایستند تا از توانمندیهای بالقوه و حتی بالفعل این حوزه ایدهء لازم را برای ادامهء درست راهشون بگیرند !
        به قول یکی از محققان بازیهای ویدئویی ، عمدهء بازیهای پرفروش بازار بیشتر حول بکش بکش و فشار دادن پی در پی یک یا چند دکمهء کاملا بی ربط و از لحاظ منطقی نامربوط (اشاره به تعامل سه فاکتور نامرتبط سلولهای بینائی چشم ، سلولهای چشمک زن سه رنگ نمایشگر و دکمه های به اجبار تعریف شدهء دستهء کنسول بازی) بیشترنوعی عقدهء تکاملی-کهن شکار و الگوهای سرکوب شدهء لایه های عمیق مغز را به همراه ترشح اندکی آدرنالین ، تحریک و بی جهت فعال میکند و لاغیر ، ضمن اینکه در صورت استفادهء افراطی از این سبک بازیها به نوعی کند ذهنی خفیف قسمتهای دیگر مغز هم منجر میشود . همین بازی ویدئویی فوتبال . هنوز که هنوز است سبک آنلاین آن به دلیل دور شدن زیاد طراحان آن از مفاهیم تفکر و طراحی اجتماعی ، در دسترس نیست . اینکه میگوئیم طراحی جمعی یعنی یازده بازیکن بصورت آنلاین عینا مقابل یازده بازیکن دیگر (طرف مقابل ) قرار بگیرند . جالب بود نه ؟! فکر میکنید علت دور شدن سازندگان این بازی از عدم طراحی سبک آنلاین چندین نفره چه بوده ؟ من میگویم . یک بازیکن متعارف امروزی فوتبال ویدئویی ، اصولا از نحوه و چگونگی هماهنگی بین بازیکنان (چه شناس و یا ناشناس) وحشت دارد . تمرین این موضوع یعنی وقت گذاشتن (برآورد ذهنی اختصاص دادن وقت برای هماهنگی تیمی طی دو نیمه ) احتیاج به تمرین اولیه و پرورش فکری متناسب دارد که بازیهای صفحه ای بهترین انتخاب برای پرورش قوای فکری برای موفقیت در تفکر جمعیست . حتی لزوم استفاده از موقعیت سنجی برد گیم به اندازه ایست که مربیان مسابقات والیبال ، بسکتبال ،فوتبال و … قبل یا حین انجام مسابقه (وقتهای اضافه ) برای تاکید بر استراتژیهای بازی از صفحه های دارای اشکال گرافیک ساده (به سبک برد گیم!) استفاده میکنند تا ضمن بهره گرفتن از تجسم بازیکنان ، به پیشبرد صحیح و اصولی بازی با حریف مقابل اطمینان لازم را حاصل کنند . بگذریم!
        اما استفاده از سیستم QR (نوعی سیستم بارکد پیشرفته ) در بازیهای برد گیم امروزی حکایت دیگری ایست که باید بصورت مفصل بررسی شود . البته سیستم تشخیص تصویر میتواند فقط به QR یا quick response محدود نباشد و علائم تشخیصی دیگری هم قابل استفاده میباشد اما مزیت این سیستم امکان اتصال به سایت ارائه دهندهء بازی برای اتصال به بازیکنان دیگر و البته ارسال محتوای بیشتر به طریقهء آنلاین است که توضیح خواهم داد . در ابتدا سازندهء بازی یک سیستم نرم افزاری برای بازی طراحی میکند که در صورت ارتباط با صفحهء بازی (از طریق دوربین موبایل یا تبلت taboo) فعال و محتوای گرافیکی مختص بازی را در طول پیشرفت بازی پخش و تعامل داشته باشد . همچنین برای گرفتن تم های جدید بازی و بالطبع قوانین جدیدتر ، ارتباط با سایر بازیکنان (حتی بصورت تصویری ! WOW) ، خرید بازی های جدیدتر از شبکهء مجازی و فعالیتهای دیگر مربوط به بحث و تبادل نظر در رابطه با بازی بصورت زنده ! گرفته تا موارد هجان انگیز دیگر .
        حتی این قابلیت در بازیهای کارتی هم میتواند مورد استفاده قرار بگیرد و البته هر بازی که فکرش را بکنید . دیگر دیرزمانی نخواهد بود که یکی از بازیکنان مشغول راهنمائی و توضیح دادن قوانین بازی به بازیکنی که تازه چند ساعت پیش آن را از یک فروشگاه نزدیک محل زندگی تهیه کرده و بعد از لحاظاتی به خوبی پا به پای سایر بازیکنان و بصورت فعال مشغول بازیست یا در یکی از قسمتهای روند بازی مانند ارباب حلقه ها ، قسمتهائی از فیلم آن پخش و به همراه چراغی که در سرپیچ به جای لامپ اتاق قرار میگیرد و کیتی مخصوص (مجهز به گیرنده و فرستنده ) که وصل به سیستم صوتی سینمای خانگی یا بلندگوی دالبی میشود (ویا حتی هد فون بی سیم ) ، مشغول ارسال افکتهای نوری مختلف و صدای پس زمینه (از موزیک تا ترسناک و وهم آلود) با جنبهء سرگرمی و هیجان بیشتر میباشد . حتی برای لحظاتی از بازی ، بازیکنان با پوشیدن یک حسگر مخصوص (از کینکت ایکس باکس هم میتوان استفاده کرد ) برای تشخیص حرکت (البته دویدن درجا ) و گرفتن تبلت به سمتهای مختلف مشغول حرکت در فضای کاملا سه بعدی بازی شده و ماجراجوئی وصف ناپذیری را تجربه میکنند . یک مزیت عمدهء این سیستم نسبت به عینکهای پوشش دهندهء دید جلو این است که در صورت استفاده از این عینکها ، از طرفی بازیکن باید وزن نسبتا زیادی از آنرا روی گردن و صورت خود تحمل کند و از طرفی امکان ایستادن و حرکت ، حتی دور درجا ، به دلیل وجود مخاطرات آن وجود ندارد . ضمن اینکه یک ورزش و تحرکت نسبتا خوبی هم به بازیکن داده شده است . خلاصه فال و است و تماشا !
        چند وقت پیش این ایده را با یکی از طراحان یکی از بردگیمها در کیک استارتر مطرح کردم و وی استفادهء فعلی این سیستم را در بعضی از بازیهای ساده ء زیر 5 سال یادآور شد و از طرفی به دلیل احتمال امکان دسترسی نامحدود و تقریبا از کنترل خارج افراد غریبه و البته نا اهل به کودکان کم سن و سال در این سیستم ، امکان به وجود آمدن اشکال و دردسرهای ناخواسته و شاید تراژیک وجود دارد ، موردی که من در ابتدا زیاد به آن توجهی نداشتم . مثلا فرض و تصور کنید به یکباره متوجه میشوید که بچه تان مشغول بازی با وودی آلن میباشد ، جهنم اولسون تون بتون !!! (گوگل ترنسلیت نگردید نیست!) . به هر حال هر حوزه ای خصوصا فرهنگی ، مسائل خاص خودش را دارد اما میتوان با دادن آگاهی کامل و تمهیدات امنیتی لازم از بروز بعضی مشکلات احتمالی به مقدار زیادی کاست . ضمن اینکه در آخر به ایشان یاد آور شدم که در صورت استفادهء کنترل شده از این سیستم ، ضمن جلوگیری از خیلی از مسائل دیگر در ارتباط کودکان و نوجوانان با هم به نوعی تسهیل در ایجاد یک فضای کاملا آموزشی سرگرمی ، روابط اجتماعی سالم و تحرک اصولی به همراه جلوگیری از افسردگی ، از طریق کمک به زندگی سالم ، شادتر و اصولی تر شده و نوعی تغییر در سبک زندگی (با محوریت زندگی سالم و فعال ) نیز محسوب میشود .
        به هر حال در کل از این ایده استقبال ضمنی کردند و قول همکاری و همراهی مستقیم و غیر مستقیم را دادند .

  5. avatar

    مسعود جان من صفحه ي فيسبوك رو لايك كردم و اونجا هم پيگير خواهم بود! توييتر نيستي شما؟ اگر بوديد خوشحال ميشم افتخار بديد