بلوف زدن، به معنی ادعای انجام کاری که در واقع قصد انجامشو ندارید ولی میخواید که با ادعای انجامش شخص دیگه ای رو وادار به انجام کاری بکنید، در خیلی از بازیهای رومیزی نقش مهمی داره. وجود بلوف در بازی رومیزی باعث میشه که بازی از یک مبارزه صرفن  متکی به تواناییهای مربوط به تجزیه و تحلیل شرایط -یعنی یه خصوصیت خیلی درونی- ، تبدیل به بازی ای بشه که در اون توانایی های مربوط به «نقش بازی کردن»،- یعنی یه خصوصیت خیلی بیرونی-، جزء خیلی مهم بازیه. در بازیهای متکی بر بلوف، تنها این کافی نیست که نقشه خوبی برای بردن داشته باشید، اینکه بتونید با رفتار و حرکات صورتتون نقشه تون رو «جور دیگه ای» نشون بدید از خود نقشه مهمتره! همین مساله باعث میشه که بازیهای متکی بر بلوف خیلی وقتها به صورت «عشق یا تنفر» در بیاد. کسانی که دوست دارن قدرت تئاتربازی کردن و بلوف زدن خودشون رو در معرض آزمایش بذارن معمولن طرفدار پروپاقرص این بازیها هستن، از طرفی افرادی که یا در این زمینه احساس ضعف میکنن، و یا ترجیح میدن در زمان بازی بیشتر به نقشه شون فکر کنن تا به نقش بازی کردنشون معمولن از این بازیها اجتناب میکنن.  در ادامه چند تا بازی رومیزی که بلوف زدن درشون نقش خیلی مهمی داره رو به صورت خیلی مختصر معرفی میکنم:

Ca$h and Guns

cash and guns

گروهی از گانگسترها پولی که بعد از یه ماموریت به دست آوردن رو به یه انبار منتقل میکنن، و حالا نوبت تقسیم غنائمه. شما هم یکی از همین گانگسترها هستید. ولی بحث به جایی نمیرسه و وقتش میرسه که اسلحه ها سهم هر نفر رو تعیین کنن! هر کدوم از بازیکن ها در این بازی یه اسلحه اسباب بازی در اختیار داره. در هر مرحله بازی همه بازیکن ها باید به یک شماره اسلحه هاشون رو بالا بیارن و اونو به سمت یک نفر نشونه برن. مرحله حساس بازی مرحله بعده، چون هربازیکن همراه با انتخاب هدفش یک کارت رو هم به صورت مخفی روبروش قرار میده. این کارت یا روش نوشته شده «بنگ!بنگ!» که به معنی اینه که اسلحه بازیکن پره، یا روش نوشته شده «کلیک!کلیک»، که به معنی اینه که اسلحه خالیه. نکته مهم اینه که هر بازیکن تعداد محدودی فشنگ (کارت «بنگ!بنگ!») در طول بازی در اختیار داره. پس خیلی از بازیکن ها ممکنه اسلحه خالی رو به سمت هم اشاره رفته باشن. حالا در این مرحله ،وقتی که همه بازیکن ها اسلحه ها رو به هم اشاره رفتن، بازیکن ها میتونن بعد از شمارش یک دو سه، در یک زمان اسلحه شونو پایین بیارن، به معنی اینکه تصمیم گرفتن در دعوای مربوط به غنائم شرکت نکنن و خطری هم تهدیدشون نمیکنه. ولی اشخاصی که موندن کارتهاشونون رو برمیگردونن و کسایی که واقعن بهشون شلیک بشه زخمی میشن و یا از بازی حذف میشن. کسایی که مونده باشن پول رو بین خودشون تقسیم میکنن و بعد همه سراغ کیسه پول بعدی میرن! حالا فرض کنید  شما کارت «کلیک!کلیک!» رو پایین گذاشتید و بعد اسلحه رو به سمت دوستتون نشونه میرید، و میبینید که اون هم اسلحه رو به سمت شما نشونه رفته، اگه بتونید خودتون رو مطمئن و بیرحم نشون بدید شاید حریفتون جا بزنه و اسلحه شو پایین بذاره، ولی نکنه قطره عرق رو پیشونی شما رو دیده باشه و اسلحه اش هم  پر باشه؟ توی این نبرد میمونید یا از خیر این کیسه پول میگذرید؟

Divinare

Divinare

بازی divinare یا پیشگو، یه بازی معماییه که در اون بلوف هم نقش خیلی مهمی داره. در این بازی هر بازیکن نقش یک پیشگو رو بازی میکنه. تعدادی کارت مشابه، در چهار رنگ مختلف با تعداد مشخص از هر رنگ در بازی وجود دارن. در ابتدای بازی تعدادی از این کارتها به صورت تصادفی و پنهان از بازی خارج میشن. پس الان دیگه بازیکن ها نمیدونن چند تا کارت از هررنگ دربازی هست. هدف هر بازیکن در بازی اینه که بتونه تعداد کارتهای موجود از هر رنگ رو حدس بزنه.  این کارتهای باقیمونده به صورت مساوی بین بازیکن ها تقسیم میشن و هر بازیکن فقط کارتهای خودشو میبینه. هر بازیکن در نوبتش میتونه حدسی در مورد تعداد کارتهای موجود از یک رنگ بزنه. این حدس علاوه بر اینکه در برنده شدن خود بازیکن تاثیر داره، مقداری اطلاعات به بقیه بازیکن ها هم میده. مثلن اگه من تعداد کارتهای قرمز رو خیلی زیاد پیشگویی کنم (حدس بزنم)، بقیه بازیکنها ممکنه نتیجه گیری کنند که تعداد کارت قرمز زیادی در دست من هست. همین موضوع باعث میشه که بلوف نقش مهمی در بازی ایفا کنه. شما ممکنه با حدس عمدن اشتباهی بقیه بازیکنها رو گمراه کنید و بعد وقتی دیگه برای اونها خیلی دیر شده حدس خودتون رو تغییر بدید. (البته بازی جزئیات بیشتری داره که من اینجا واردشون نمیشم)

Skull & Roses

skull and roses

بازی «اسکلت و گل سرخ» یک بازی بلوف محض به حساب میاد. بازی خیلی ساده است. شما چهار صفحه دایره ای شکل در اختیار دارید که روی یکیش عکس اسکلت داره و روی بقیه عکس گل سرخ. هر بازیکن در نوبتش یکی از صفحه های خودش رو انتخاب میکنه و اونو به صورت رو به پایین (مخفی) جلوی خودش قرار میده، و وقتی دوباره نوبتش بشه صفحه بعدی رو روی صفحه قبلی خودش قرار میده. هر بازیکن میتونه به جای قرار دادن یک صفحه، یک “ادعا” رو شروع کنه، یعنی میتونه یک عدد رو بگه، مثلن 3، و این یعنی اینکه ادعا میکنه میتونه 3 تا صفحه رو برگردونه که هر سه تا گل سرخ باشن. بازیکن های دیگه میتونن با ادعای جدیدی به این عدد اضافه کنن، منتها اگه دیگه کسی به عدد شما اضافه نکرد، شما مجبورید که ادعاتون رو انجام بدید. مشکل اینجاست که شما باید برگردوندن صفحه ها رو با صفحه های خودتون شروع کنید. حالا اگه بدونید که خودتون قبلن یک اسکلت رو جلوتون قرار دادید، در همون لحظه میفهمید که ادعاتون شکست خورده. حالا فرض کنید شما دو تا گل سرخ جلوتون قرار دادید و یکی از بازیکن ها هم دوتا صفحه جلوش وجود داره، شما ادعا میکنید “2”، و اون خیلی مطمئن ادعا میکنه “3”. خوب اگه حریفتون بخواد ادعای 3 گل سرخ رو ببره حتمن باید دو صفحه جلوش گل سرخ باشه، و در این صورت شما میتونید ادعا کنید “4” (دو صفحه خودتون بعلاوه دو صفحه اون). جرات میکنید این ادعا رو بکنید؟ به نظرتون حریفتون واقعن به قصد برگردوندن 3 تا گل سرخ ادعا کرده و یا  جلوش اسکلت داره و فقط میخواسته شما رو به تله بندازه؟ میتونید از صورتش اینو تشخیص بدید؟

4 دیدگاه برای “انواع بازیهای رومیزی، قسمت چهارم: بلوف زدن در بازیها”

  1. avatar

    در بازی اسکلت و گل رز نکتهء اصلی اینجاست که شما باید هم مهارت در بلوف زدن داشته باشید و هم بلوف رو با بلوف جواب بدهید که در دنیای پوکر به این حالت ضد بلوف گفته میشود . بلوف در بلوف . بازی بسیار جذابیست منتها در فیلمهای یوتویوب که نگاه میکردم نوبت بازی بیشتر از یکدور جلوتر نمیرفت که شاید به خاطر این باشد که هر چقدر که جلوتر میرویم عمق بازی و کنترل ذهنی بازکنان بر بازی و آن هم در تعداد بالاتر کارتها ، سخت و سخت تر میشود و احتیاج به مهارت بالا و از طرفی رغبت بازیکنان در ادامهء بازی با کارتهای بیشتر دارد . البته قانون دیگری هم در ادامه رای به تصاحب کارت طرف مقابل میدهد که در صورت امکان یکی از دوستان پی دی اف راهنما را بگذارند میتوان بیشتر روی آن کار کرد . با تشکر

    1. avatar

      لینک راهنمای اصلی بازی به زبان انگلیسی:
      http://www.skull-and-roses.com/pdf/Skull_rules_Us.pdf

  2. avatar

    با تشکر از راهنمای بازی اسکولز . راستی الان که بازی cash & guns رو دوباره مرور میکردم ، به نظر میاد این بازی شباهت زیادی به بازی سرنخ کارتی داره . نمیدونم بازی سرنخ رو بصورت کارتی دیده اید یانه . این بازی هم به همون شکل ترکیبی از حدس و به اشتباه انداختن طرف مقابل (درست مانند بازی سرنخ) میباشد .