انواع بازیهای رومیزی، قسمت سوم: بازیهای همگروهی

توسط | دسامبر 7, 2012

یعنی بیچاره شدم تا سر انتخاب یه اسم فارسی برای cooperative games به نتیجه برسم. تمام ترجمه هایی که پیدا کردم از جمله بازیهای همکارانه، همیارانه، غیررقابتی، تعاونی، به نظرم یا معنی رو نمیرسوندن، یا معنی اشتباه میرسوندن. در نهایت سر “بازیهای همگروهی” با خودم به توافق رسیدم. با این حال اگه خوشتون نمیاد میتونید هرکدوم از اون یکی دیگه ها رو انتخاب کنید.

بازیهای همگروهی، دسته ای از بازیهای رومیزی هستند که بازیکنها با هم رقابت نمیکنند، درعوض تمام بازیکن ها در یک گروه با هم همکاری میکنن تا به هدف خاصی در طول بازی برسن. میشه اینجور بیان کرد که رقیب بازیکنها، “خود بازیه”. این گروه از بازیها برای خیلیها شناخته شده نیست و مفهومش ممکنه عجیب و یا حتی بیمزه به نظر برسه. مگه این نیست که هر بازی باید یه برنده داشته باشه و یه بازنده؟ پس چطور میشه که همه بازیکنها تو یه تیم باشن؟ در حقیقت این بازیها هم برنده و بازنده دارن، ولی یا همه با هم برنده میشین و یا همه با هم برنده! (میتونید تصور کنید که اگه شما برنده بشید “بازی” بازنده شده و بالعکس). و یه حقیقت دیگه اینکه بازیهای همگروهی در حال حاضر در بین پرطرفدارترین بازیهای رومیزی به حساب میان. دلیلهای مختلفی وجود داره که باعث میشه بازیهای همگروهی جذاب باشن، از جمله دلایل زیر:

– در این بازیها هیچ یک نفری به طور جدا از بقیه برنده یا بازنده نیست. این موضوع باعث میشه خیلیها که به دلیل ترس از باختن در بازی حاضر نیستن بازی های رومیزی رو امتحان کنن با این بازیها کمتر مشکل داشته باشن. چون حتی اگه ببازن، در این باخت با همه شریک هستن و احساس تنهایی نمیکنن.

– بازیهای همگروهی ای که قوانین ساده تری دارن، برای خانواده ها خیلی مناسب هستن. چون در اکثر این بازیها بازیکنها در جریان بازی میتونن با هم مشورت کنن و بعلاوه تقسیم نقشها جزء اصلی بازیه و بازیکنها باید کارنیمه تمام همدیگه رو تکمیل کنن. در پایان این بازیها معمولن موفقیت گروهی، یا شکست گروهی، هردو میتونه باعث تقویت احساس دوستی بین بازیکنها بشه.

– و اکثر این بازیها، خیلی سخت هستن! معمولن یک راه برای بردن بازی و بسیار راه برای باختن بازی وجود داره. یه بازی همگروهی خوب بازی ایه که حتی بعد از بارها باخت، حس کنید که میتونستید با تغییر استراتژی یا همکاری بهتر برنده بازی بشید. و بعد اگه بتونید بازی را با موفقیت به پایان برسونید، صحنه های به هوا پریدن و خوشحالی دست جمعی معمولن بسیار دیدنی هستند.

برای نمونه، چند تا از بازیهای همگروهی رو اینجا به صورت خیلی مختصر معرفی میکنم:

Lord of the Rings

lord of the rings

اگر قرار بود یک داستان برای یک بازی همگروهی انتخاب بشه، به نظر شما داستانی بهتر از داستان ارباب حلقه ها وجود داشت؟ در بازی ارباب حلقه ها (دقت کنید، بازیهای خیلی زیادی به این اسم وجود دارند)، بازیکن ها نقش هابیت هایی رو دارن که باید حلقه رو به “موردور” برسونن و اونجا اونو نابود کنن و در طول بازی باید مکان های مختلفی که در داستان وجود داره رو طی کنن. در هر لحظه در طول بازی یکی از هابیت ها نقش نگهدارنده حلقه رو به عهده داره. در بازی دوتا صفحه وجود داره که یکی نشون دهنده مکان فعلیه (که عوض میشه)، و صفحه دیگه مقدار نفوذ “سارون” در روح و جسم هابیت ها و فاصله شون تا مرگ رو نشون میده. در طول بازی بازیکنها باید با استفاده مناسب از کارتهایی که دارن مرحله های بازی رو طی کنن و خودشون رو به “موردور” برسونن و حلقه رو نابود کنن. برای اینکه بازیکن ها برنده بشن حتمن لازم نیست که همه شون تا آخر بازی زنده بمونن، حتی اگه یه نفر بتونه حلقه رو نابود کنه همه بازیکن ها برنده میشن. همین مساله باعث میشه خیلی وقتها یک نفر حاضر بشه خودش رو نابود کنه تا یکی دیگه از بازیکنها بتونه حلقه رو به مقصد برسونه. ارباب حلقه ها به نظر من از نظر ایجاد حس همکاری یکی از بهترین بازیهای همگروهیه. (و البته همون جور که قبلن گفتم، برنده شدن درش سخته! )

Space Alert

space alert

داستان بازی “اخطار فضایی” ماجرای اتفاقاتیه که در 10 دقیقه در یک سفینه فضایی اتفاق میفته، و فکر میکنید خود بازی چقدر طول میکشه؟ همون 10 دقیقه! بازی “اخطار فضایی” یک بازی “زمان واقعیه” که باعث میشه یکی از پرتنش ترین  10 دقیقه های ممکن رو تجربه کنید. در این بازی هر کدوم از بازیکنها یک مسئولیت خاص در سفینه دارن ( مهندس، کاپیتان، …). به همراه بازی یک سی دی هم داده میشه که بعد از اجرا نقش بلندگوی سفینه رو بازی میکنه که اتفاقاتی که در اطراف سفینه میفته رو اعلام میکنه، مثل حمله سفینه های دشمن، برخورد موشک به سفینه، سوراخ شدن مخزن ها، …. در طول بازی بازیکن ها باید همزمان با پیش رفتن زمان،  بخش هایی که مربوط به خودشون هست رو کنترل کنن و به بخش های دیگه هم سرویس لازم رو بدن. مثل شلیک کردن موشک های دفاعی، تعمیر موتور، رسوندن سوخت یا مهمات به بخشهای لازم، و… (طبیعتن این کارها به وسیله کنترل کارتهایی که در بازی موجود هست و جابجایی مهره هایی رو صفحه ای که نقشه سفینه رو نشون میده انجام میشن) . اگر بازیکن ها بتونن این 10 دقیقه رو با کمک هم طی کنن و سفینه رو سالم نگه دارن برنده بازی هستن. برای بردن در بازی اخطار فضایی بازیکن ها باید بتونن به درجه فوق العاده ای از همکاری با هم برسن. چون برخلاف اکثر بازیهای همگروهی دیگه، وقتی برای بررسی وضعیت و مشورت در طول بازی ندارید.

Hanabi

hanabi

“هانابی” یک بازی همگروهی معمایی محضه. اجزای بازی خیلی ساده اند و میتونید با یک کم حوصله خودتون بازی خودتون رو به سادگی بسازید. بازی تشکیل شده از تعدادی کارت رنگی، در 5 رنگ متفاوت. روی هر کارت هم یکی از اعداد 1 تا 5 نوشته شده. (البته تعداد کارتهای مربوط به هر عدد در بازی متفاوته). در ابتدای بازی به هر بازیکن 4 کارت داده میشه و هر بازیکن میتونه در نوبتش یکی از این کارتها رو به صورتی در وسط صفحه قرار بده که کارتها در ردیفهایی با رنگهای متفاوت و به صورت مرتب از 1 تا 5 قرار بگیرن. مثلن میتونه یک کارت قرمز 3 رو روی یک کارت قرمز 2 قرار بده. همین طور اگه فکر کرد که کارت مناسبی رو نداره میتونه یکی از کارتها رو دور بندازه و کارت دیگه ای از بخش کارتها برداره. به نظر بازی بچه های کودکستانی میرسه نه؟ خوب نکته بازی اینه که هر بازیکن کارتهای خودش رو به صورت پشت و رو نگه میداره، به همین خاطر هر بازیکن فقط کارتهای بازیکن های دیگه رو میبینه و کارتهای خودش رو نمیبینه. پس چطور میتونه انتخاب کنه که چه کارتی رو انتخاب کنه؟ هر بازیکن در نوبتش میتونه علاوه بر بازی یا تعویض کارت، به یه بازیکن دیگه راهنمایی برسونه. منتها رسوندن راهنمایی به این صورت میتونه باشه که گروهی از کارتهایی که یه مشخصه خاص رو دارن نشون بده و بگه در چه چیزی مشترک هستن. مثلن میتونه بگه این دوتا کارت قرمز هستن، یا این سه تا کارت 4 هستن. مشکل اینجاست که تعداد راهنمایی هایی که بازیکن ها میتونن در طول بازی بکنن محدوده. اگر بازیکنها در مجموع سه بار کارت اشتباهی رو در صفحه قرار بدن بازی رو میبازن ( مثلن یه کارت 4 رو روی کارت 1 بذارن).  بازی هانابی علارغم سادگی قوانین، و سختی برنده شدن، بازی سرگرم کننده ایه که معمولن باعث میشه بازیکن ها بارها و بارها دوباره از اول تلاش کنن تا بالاخره بتونن در بازی برنده بشن. به علاوه دیدن حس ناامیدی ای که از انتخاب نادرست شما در چهره بقیه بازیکن ها نقش میبنده تجربه جالبیه!

7 دیدگاه در “انواع بازیهای رومیزی، قسمت سوم: بازیهای همگروهی

  1. Melika

    مرسی جالب بودن . اون بازی که قبلاً کاور سایت بود (اون بالا) چه بازی ای بود؟

    پاسخ
  2. aida131313

    aya neveshteye shoma dar bareye anvae bazihaye ru mizi edame dare ya hamin 3 ta category hast? chon man ehsas mikonam jaye bazi az bazi ha toye in daste bandi khaliye masalan bazihaye strategic mesle catan ke ba hadeaksar 6 bazikon anjam mishe va har shakhs baraye khodesh pishraft mikone va dar nahayt kesi barande mishe ke be 11 emtiyaz berese….va ya bazihaye dige mesle monopoly ke reghabati hastan

    پاسخ
    1. مسعود

      هم بلی و هم نه. بازیها رو مسلمن به خیلی بیشتر از این سه نوع میشه طبقه بندی کرد. و من هم اول قصدم این بود که این نوشته ها ادامه داشته باشن. منتها بعد از این نوشته ها با توجه به فیدبکها (یا بهتر بگم عدم فیدبک ها) به این نتیجه رسیدم که چون خیلی از این بازیها در ایران قابل دسترسی نیستن و خواننده ها باهاشون آشنا نیستن، طبیعتن طبقه بندیشون هم احتمالن براشون جالب نیست. برای هم مقداری از انگیزه اولیه مو برای ادامه دادنشون از دست دادم. البته الان نمیتونم بگم که حتمن ادامه نداره، ولی برنامه حتمی هم در حال حاضر برای ادامه شون در ذهنم ندارم. بله این بود ماجرا… 🙂

      پاسخ
      1. aida131313

        ama be nazare man in tabaghe bandi i ke shoma az bazi ha erae dadid kheyli mofide chera ke man khodam vaghti mikhastam darbareye anvae board game tahghigh konam emkane dastresi be hameye baziharo nadashtam va nadaram dar halike lazeme az hamashon sardar biyaram ta baziye tekrary ya moshabehe onayi ke hast tarahi nakonam…man baz ham az shoma tashakor mikonam va tosiye mikonam edame bedid dar sorate emkan 🙂

        پاسخ
        1. مسعود

          خوشحالم که مطلب به دردتون خورده. ممکنه این علاقه شما باعث بشه قسمت بعدی رو زودتر بنویسم 🙂

          پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *