انواع بازیهای رومیزی، قسمت دوم: بازیهای معمایی

توسط | دسامبر 2, 2012

بازیهای استنتاجی (deduction games) گروهی از بازیهای رومیزی هستن که در اونها تجزیه و تحلیل اطلاعات موجود برای بدست آوردن بعضی اطلاعات پنهان بخش مهمی از بازی رو شامل میشه.  چون کلمه “استنتاجی” ممکنه ترسناک به نظر برسه من اسمشون رو میذارم بازیهای معمایی که حس جالبتری بده (البته بازیها همونان، فرقی نمیکنن!). در این نوشته تعدادی از بازیهای این گروه رو خیلی مختصر معرفی میکنم:

ّClue یا Cluedo

Cluedo

یه بازی معمایی معروف و قدیمی ( و نسبت به اغلب بازیهای دیگه این گروه ساده تر)  بازی Cluedo یا Clue است که تو ایران به اسم سرنخ شناخته میشه. تو این بازی یه قتل اتفاق افتاده که بازیکنها به دنبال این هستن که بفهمن چه شخصی، در چه مکانی و با چه وسیله ای قتل رو انجام داده. سه نوع کارت در بازی وجود داره که شخصیتها، وسایل و مکان ها رو مشخص میکنه. در ابتدای بازی یک کارت از هر نوع به صورت تصادفی و مخفی از بازی کنار گذاشته میشه. این سه تا کارت که خارج از بازی هستن قاتل، مکان و وسیله قتل رو مشخص میکنن. بعد  بقیه کارتها بین بازیکن ها پخش میشه. پس هر بازیکن با توجه به کارتهایی که تو دستش داره میتونه تعدادی از حالتهای ممکن رو حذف کنه (مثلن اگه کارت چاقو تو دستش باشه مطمئن میشه که وسیله قتل چاقو نیست). ولی از کارتهای دست بقیه بازیکنها خبرنداره و به همین خاطر نمیتونه بفهمه قتل چه جوری اتفاق افتاده. بازیکنها در طول بازی میتونن در زمانهایی سوالاتی از بقیه بازیکن ها راجع به کارتهاشون بپرسن و به این وسیله اطلاعاتشون رو بیشتر کنن. وقتی یه بازیکن بتونه با اطلاعاتی که داره مشخصات قتل رو اعلام کنه و حدسش درست باشه برنده بازی خواهد بود.

The Resistance

Resistance

این بازی که من ترجمه اش میکنم “گروه مقاومت” یه بازی معمایی جدیده که ایده اولیه اش رو از بازی قدیمی “مافیا” گرفته. در این بازی که 5 تا 10 نفر بازیکن داره، بازیکن ها نقش گروه مقاومتی رو بازی میکنن که با انجام ماموریت هایی میخوان یه امپراتوری رو شکست بدند. اگه گروه مقاومت بتونه 3 تا از 5 ماموریتش رو با موفقیت به پایان برسونه برنده بازیه. مشکل اینجاست که امپراتوری تعدادی جاسوس دربین گروه مقاومت داره که تلاش میکنن در انجام ماموریتها خرابکاری کنن. اگه 3 تا از 5 تا ماموریت با شکست مواجه بشه، جاسوسها برنده بازی هستن. در ابتدای بازی جاسوسها همدیگه رو میشناسن، ولی بقیه گروه نمیدونن چه کسانی جاسوس هستند (طبیعتن!). برای انجام هر ماموریت تعداد مشخصی از افراد باید همکاری کنن. مثلن برای انجام ماموریت اول به 3 نفر احتیاج هست. بعد از اینکه طی یه پروسه رای گیری، این سه نفر انتخاب شدن، به هرکدوم دو کارت قرمز و آبی داده میشه که هر بازیکن به صورت پنهانی یکی رو انتخاب میکنه و بعد سه تا کارت انتخاب شده با هم مخلوط میشن و بعد برگردونده میشن. اگه حتی یکی از سه تا کارت قرمز باشه یعنی یک نفر از سه نفر جاسوس بوده و در ماموریت خرابکاری کرده و ماموریت شکست خورده. در طول بازی بازیکنهای گروه مقاومت باید براساس نتایج ماموریت های قبلی، نفرات رو به صورتی انتخاب کنن که بتونن 3 تا از 5 تا ماموریت رو با موفقیت به انجام برسونن.

Zendo

Zendo

“زندو” یه بازی معماییه محضه، یعنی هیچ داستانی نداره. قطعات این بازی تعدادی هرم های رنگی هستن. بازی اینجوریه که یک نفر نقش “استاد” رو به عهده میگیره و قانونی رو تو ذهنش انتخاب میکنه. بعد دو “طرح” با هرم های رنگی میسازه که دریکی قانون رعایت شده و در یکی رعایت نشده. (رعایت شدن یا نشدن قانون ها با گذاشتن سنگ های سفید یا سیاه کنار طرح ها نشون داده میشن). مثلن اگه قانون این باشه که “یک طرح نباید بیشتر از دو هرم قرمز ایستاده داشته باشه”، استاد دو طرح میسازه که در یکی این قانون اتفاق افتاده و در یکی اتفاق نیفتاده. بعد بازیکن ها  شروع به ساخت طرح هایی میکنن و استاد بعد از ارائه هر طرح توسط یک بازیکن، یک سنگ سفید یا سیاه در کنار اون طرح قرار میده. بازیکنها میتونن در زمانهایی قانون رو حدس بزنن. اگر حدس یک بازیکن درست نباشه، استاد باید طرح جدیدی بسازه که حدس بازیکن درش رعایت شده ولی قانون رعایت نشده،  و به این وسیله نشون بده که حدس بازیکن اشتباه بوده. اگه حدس بازیکن درست باشه برنده بازی خواهد بود.

Scotland Yard

scotlandyard

در بازی اسکاتلندیارد، یکی از بازیکنها نقش یک جنایتکار حرفه ای به اسم آقای X  رو بازی میکنه که در شهر لندن درحال فرار از دست پلیسه، و بقیه بازیکن ها هرکدوم نقش کارآگاهی رو بازی میکنند که باید با همکاری همدیگه X رو دستگیر کنند. کارآگاه ها برای دستگیر کردن جنایتکار 24 ساعت بیشتر وقت ندارن که در بازی به صورت 24 مرحله بازی نشون داده میشه. بازی روی یک صفحه که نقشه لندن رو نشون میده بازی میشه. جنایتکار و کارآگاهها هر کدوم بازی رو از یک نقطه متفاوت از شهر شروع میکنند و در هر مرحله از بازی به نقطه ای دیگه از شهر حرکت میکنند. مشکل کارآگاه ها در گرفتن جنایتکار اینه که محل فعلی جناتکار درهرمرحله از بازی مشخص نیست و فقط چند بار محدود در طول بازی محلش رو نشون میده. کارآگاهها فقط میتونن ببیند که جنایتکار از چه وسیله ای (تاکسی، اتوبوس، قایق و یا پیاده) برای آخرین حرکتش استفاده کرده. کارآگاه ها باید برای بردن بازی تلاش کنن که با توجه به اطلاعات محدودشون، قبل از تموم شدن 24 مرحله بازی جای جنایتکار رو حدس بزنن و یکی از کارآگاهها بتونه خودش رو به اون محل برسونه. اگه کارآگاهها نتونن قبل از 24 مرحله این کار رو بکنن، آقای X برنده بازی خواهد بود.

درآخر اینکه:

بازیهای معمایی جزء هیجان انگیزترین بازیهای رومیزی هستن، چون بازیکن ها برای برنده شدن باید واقعن معمایی رو یا به تنهایی و یا به صورت گروهی حل کنن، و معمولن ذهن بازیکن ها در طول بازی مرتب مشغوله و بازی زمان استراحتی برای بازیکن ها نداره. (برخلاف اغلب بازیهای دیگه که زمانهایی هست که میتونید مثلن تا وقتی دوباره نوبتتون میشه یه ایمیل چک کنید.) همین باعث میشه بعد از تموم شدن یک بازی معمایی، بازیکنها واقعن حس پشت سر گذاشتن یه ماجرای درگیرانه رو داشته باشن که کلی انرژی ازشون گرفته و در عوض کلی حس رضایت و لذت بهشون داده.

8 دیدگاه در “انواع بازیهای رومیزی، قسمت دوم: بازیهای معمایی

  1. بازتاب: ده بُردگِیم بسیار خوب برای خرید در تهران (قسمت دوم) « بازیها

  2. بازتاب: راه حلی برای بازی اسکاتلندیارد؟ | بازیها

  3. بازتاب: راهنمای برگزاری نشست بازی، قسمت دوم: مدل پس از ساعت کاری | بازیها

  4. mehdi

    با سلام مجدد. لطف میکنید برای ساختن بازی در خانه راهنمائی کنید . مشخصات کارتها ، اجرای بازی …. بی نهایت سپاسگزارم

    پاسخ
  5. mehdi

    البته منظروم در مورد بازی رزیستنس بود . هر چند به دنبال جزئیات گرافیکی یا دقیق بازی نیست . همینقدر که قابل اجرا در خانه باشد کافیست . با تشکر مجدد

    پاسخ
  6. بازتاب: راهنمای بازی: گروه مقاومت (Resistance) | بازیها

  7. بازتاب: بعضی از بازیهای خوب قابل تهیه در تهران | بازیها

  8. Majid

    باسلام خسته نباشيد اگر ميشه بيشتر در مورد بازى سرنخ اطلاع بدين ممنون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *