انواع بازیهای رومیزی، قسمت اول: بازیهای استراتژی محض

توسط | نوامبر 23, 2012

بازیهای رومیزی یا همون بردگیمها رو میشه از جنبه های مختلفی تقسیم بندی کرد. فکر میکنم برای بهتر آشنا شدن با این بازیها دونستن این تقسیم بندیها و آشناشدن با نمونه هایی از هر گروه خیلی مفید باشه. اولین گروهی که میخوام معرفیش کنم گروهیه که احتمالن بیشتر از همه باهاش آشنایی دارین. گروه abstract strategy که من ترجمه اش میکنم بازیهای” استراتژی بدون داستان” یا “استراتژی محض”. خصوصیت مشترک این بازیها اینه که قصه ای پشت بازی نیست و حرکات موجود در بازی قرار نیست مثلن شبیه سازی هیچ حرکت یا چیزی در دنیای واقعی باشند. این بدون داستان بودن بازیهای استراتژی محض باعث میشه که معمولن فضای بازی هم خیلی جدی بشه و از بگوبخند و نقش بازی کردن خبری نباشه. و این حقیقت که بیشترین بازیهای رومیزی که میشناسیم بازیهای استراتژی محض هستن باعث شده خیلی ها بازیهای رومیزی رو یه تفریح مخصوص گروه محدودی- که خیلی هم آدمای بامزه ای نیستن- بدونن!

شطرنج:

میشه گفت که معروفترین بازی رومیزی شطرنجه که البته یه بازی استراتژی محضه. هرچند مهره ها در شطرنج بر اساس چیزهای واقعی اسمگذاری شدن، ولی این نامگذاری باعث نمیشه که مثلن به فیل شطرنج به چشم یه فیل که داره حرکت میکنه نگاه کنیم، یا مثلن حرکت مورب فیل ربطی داشته باشه به اینکه اسم این مهره فیله! (بین خودمون بمونه، من فکر میکنم شطرنج یکی از متهمین اصلی عدم توجه خیلیها به بازیهای رومیزیه، چون وقتی بپرسن منظورت از بازیهای رومیزی چیه خیلی وقتها مجبوری بگی مثلن شطرنج ، و همین آخرین اشتباه خواهد بود!)

Go:

go یکی از قدیمی ترین بازیهای استراتژی محض دنیا، و معروف به پیچیده ترین بازی دنیاست. درحالیکه بهترین کامپیوتر شطرنج باز تا الان تونسته قویترین انسان شطرنج باز هم عصر خودش رو شکست بده، بهترین برنامه کامپیوتری Go هنوز نتونسته یک بازیکن در سطح متوسط رو تو این بازی شکست بده. (و این در حالیه که سالهاست جایزه بزرگی برای کسی که این برنامه کامپیوتری رو بنویسه گذاشته شده). هدف از بازی Go به صورت خیلی خیلی ! خلاصه کنترل بیشترین بخش از صفحه بازی با محصور کردنشون با مهره های رنگ خودتونه.  البته باید حواستون باشه که این بازی رو با خیلی بازیهای دیگه ای که صفحه و مهره های مشابهی دارن اشتباه نگیرید.(مثل reverse که روی خیلی موبایل ها وجود داره).

Hive:

همه بازیهای استراتژی محض مال عهد دقیانوس نیستن. بازیهای جدید خیلی خوب و سرگرم کننده ای در این گروه وجود دارن. در حقیقت هر سال بخش بزرگی از بازیهایی که طراحی میشن استراتژی محض هستن. یکی از موفقترین بازیهای استراتژی محض چند سال اخیر Hive است. در این بازی هر بازیکن تعدادی مهره داره که به شکل کاشیهای شش ضلعی هستن. هر کاشی شش ضلعی شکل یک حشره رو رو خودش داره. در طول بازی کاشیها کنار هم قرار میگیرن و بعد میشه حرکتشون داد. بسته به نوع حشره روی هر کاشی، نحوه حرکت کاشی متفاوته. هدف هر بازیکن در بازی محصور کردن کامل “زنبور ملکه” حریفه.

Khet:

تکنولوژی به کمک بازیهای استراتژی محض هم آمده! بازی khet از لیزر و آینه استفاده میکنه. این بازی رو یه صفحه شطرنج مانند بازی میشه. بعضی از مهره ها در بخش هایی شون آینه هایی دارن که نور رو انعکاس میده. هر بازیکن یک مهره “فرعون” داره و همینطور یک مهره که یه منبع لیزر داره. بعد از انجام هر حرکت لیزر روشن میشه و ممکنه در طور مسیرش به چندین آینه بخوره و منعکس بشه. اولین بازیکنی که بتونه مهره ها رو به صورتی دربیاره که فروعون حریف رو مورد اصابت لیزر قرار بده برنده بازیه.

Pylos:

بعضی بازیهای استراتژی محض جدید اونقدر ظاهر زیبایی دارن که میتونن وقتای بازی نکردن به عنوان دکوراسیون خونه هم به کار برن. در بازی Pylos از یه سری گوی چوبی استفاده میشه. برای بردن بازی باید اولین نفری باشید که گوی رنگ خودتون رو قله هرم قرار میدید. و البته چند قانون ساده که باعث میشه بعضی از گوی ها رو برگردونید، یا اینکه در شرایطی خارج از نوبت بازی کنید، باعث میشه به دست آوردن این هدف خیلی هم ساده نباشه.

شطرنج با اینکه بازی خیلی خوبیه، این اشکال رو داره که الان تقریبن به یک بازی قدرت حافظه تبدیل شده. کسی که مطالعه بیشتری در مورد استراتژیهای شطرنج کرده باشه، یا از بچگی اش مشغول شطرنج بازی کردن بوده حتمن شانس مسلمی در مقابل من داره و همین باعث میشه من هم انگیزه زیادی برای بازی نداشته باشم. ولی این نباید باعث باشه به همه بازیهای رومیزی، و حتی همه بازیهای استراتژی محض به این شکل نگاه کنیم. وقتی Hive روی میز قرار میگیره، من میدونم بیشترین چیزی که در مبارزه پیش رو مهمه استراتژی ایه که هردومون باید همون جا خلقش کنیم. (و یه تجربه شخصی: من هنوز کسی رو ندیدم که بعد از اولین بار بازی کردن Hive تقاضای بازی کردن دوباره رو نداده باشه).

10 دیدگاه در “انواع بازیهای رومیزی، قسمت اول: بازیهای استراتژی محض

  1. melika at

    مرسی خیلی خوب بود. من فقط pylos رو دارم. اگه درباره نحوه ی بازی کردنشونم بیشتر توضیح بدی فکر کنم بهتر باشه.

    پاسخ
    1. مسعود

      ممنون. این سری نوشته ها رو با هدف آشنایی با انواع بازیها شروع کردم. فکر میکنم توضیح کامل قوانین هرکدوم از بازیهایی که تو این سری نوشته ها اسم میبرم خودش به اندازه یه نوشته کامل بشه. برای همین توضیح مفصل قوانین رو میذارم برای نوشته هایی که مخصوص توضیح خود بازیها به صورت تک تک باشه. اینجا بیشتر منظورم این بوده که با حس کلی هرکدوم از بازیهای هر گروه (مثلن اینجا استراتژی محض) آشنا بشیم.

      پاسخ
  2. محمد حسن

    من هم از بازی هایی که جنبه ی جدی پیدا کنند و از قبل کسی بخواد بگه من تو این بازی قوی هستم خوشم نمیاد! ولی این مسئله فقط در مورد بازی های برد گیم هست و درمورد بازی های فیزیکی قضیه برعکسه. و هرچقدر طرفین از نظر بلد بودن نا برابر تر باشند بازی جذاب تر میشه. البته به شرطی که بازی به دعوا کشیده نشه (!) و ایرانی ها خدای این فرهنگ بوده و هستند. مثلا من که با برادرزاده ی 5 ساله ام شمشیر بازی می کنم به من خیلی بیشتر کیف می ده تا اینکه بخوام با کسی که هم سن و سال خودم یا هم قد و قواره ی خودم هست بازی کنم. همین هم در مورد برادرزاده ام صدق می کنه. دفاع کردن در برابر حملات عجیب غریب یک بچه ی 5 ساله برای من خیلی چالش برانگیزه و از طرف دیگه بازی کردن با یک بچه ی 5 ساله خیلی فضای شادتری رو بوجود میاره.
    در فرهنگ ایرانی تقریبا تمام بازی های بومی ما بزن بزن و درگیری فیزیکی رو شامل میشند (من استثنا ندیدم یا یادم نمیاد)، البته بدون دعوا و عصبانیت. با اینکه طرفین ممکن هست هم قد و قواره نباشند. “چون همیشه کسی که قوی تر هست می ترسه از اینکه طرف مقابلش چابک تر باشه” و این در مورد بازی های رومیزی صادق نیست. و ایرانی ها این فرهنگ رو داشتند ولی متاسفانه بعضی دارند این مسئله رو سرپوش میزارن شاید چون خودشون وقتی بچه بودن همیشه میباختن و کتک میخوردند و وقتی رفتن دانشگاه و دکتر شدند حالا میخوان فرهنگ جامعه رو تغییر بدن و از همبازی های خودشون انتقام بگیرند. بعضی ها وقتی میخوان بازی های بومی کشور رو معرفی کنند، بخش بزن بزنش رو ازش بیرون میکشند چون اسمش رو وحشی گری میزارن!
    حتی “تاب تاب و خمیر… شیشه، نون، پنیر” رو فرض کن… بخش قلقلک دادنش رو که اصل بازی بود و ما بعضی وقتها زیر شکنجه ها شلوارمون رو خیس میکردیم رو حذو میکنند!!!
    چه برسه به خروس جنگی ها و شلاق زدن ها و … . آقا، فوقش کسی کتک بخوره! نمی میره که! این اسمش وحشی گری نیست.
    الآن خود شما بگو به چه امیدی داری این بازی ها رو بررسی می کنی و نظریه ی بازی رو مورد مطالعه قرار میدی؟ امیدوار هستی بعد از همه ای اینها بتونی مسائل پیچیده ی علمی رو بتونی با مثال زدن به بازی ها حل کنی.
    اون بازی ها هم برای همین بود دیگه. پدر مادر ها میخواستند بچه هاشون درس زندگی یاد بگیرند!
    باز یه عده بلند میشن میگن: “باور نمی کنیم پدر مادر های بیسواد دانشگاه نرفه بدونند که چطور میشه به بچه ها درس زندگی یاد داد”!

    پاسخ
    1. مسعود

      :))
      حالا خون خودتو جوش نیار :))، درست میشه :))).
      در مورد اینکه تو بازیهای فیزیکی میتونه شرایط فرق کنه با توجه به مثالی که زدی باهات موافقم. ولی البته این هم شرطه که قصد همه افراد برنده شدن نباشه و پیش بردن بازی هدف اول باشه. وگرنه اگه مثلن من بخوام با تمام نیرو در مبارزه فیزیکی یه بچه 5 ساله رو شکست بدم و رعایتشو نکنم، احتمالن بازی خیلی طول نمیکشه.

      پاسخ
  3. بازتاب: 10 بردگیم بسیارخوب برای خرید در تهران. « بازیها

  4. بازتاب: 10 بردگیم بسیارخوب برای خرید در تهران (قسمت اول) « بازیها

  5. بازتاب: ده بردگیم بسیارخوب برای خرید در تهران (قسمت اول) « بازیها

  6. بازتاب: ده بُردگِیم بسیارخوب برای خرید در تهران (قسمت اول) « بازیها

  7. بازتاب: سه بازی خیلی خوب در ایران منتشر شد! (Carcassonne ، Spot it ، Hive) | بازیها

  8. بازتاب: » راهنمای بازی: کندو (Hive) بازیها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *